Hoe hoog vliegt een vliegtuig?
Regelmatig zie je hoog in de lucht vliegtuigen overvliegen. Meestal vliegen ze erg hoog en zijn ze maar net waarneembaar. Maar hoe hoog vliegen vliegtuigen precies? Dit kun je vanaf de grond absoluut niet inschatten. Daarom hebben wij het voor je uitgezocht.
Hoe hoog vliegt een vliegtuig?
De kruishoogte van een vliegtuig, oftewel de hoogte waarmee een vliegtuig economisch gezien zo efficiënt mogelijk van A naar B vliegt, ligt meestal tussen de 9 en 12 kilometer. Dit is echter afhankelijk van de grootte van het vliegtuig. Kleinere vliegtuigen, die maar enkele passagiers vervoeren, vliegen vaak niet hoger dan 7 à 9 kilometer. Dit heeft mede te maken met het feit dat deze kleinere vliegtuigen vaak kortere afstanden vliegen, waarmee de duur van de reis te kort is om grotere hoogtes te bereiken.
De gevechtsvliegtuigen die voor de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld waren, zoals de Supermarine Spitfire en de Messerschmitt BF109, hadden een maximale kruishoogte van circa 7 kilometer.
Voor de verschillende hoogteniveaus worden in de luchtvaart verschillende termen gebruikt:
- Low altitude (lage hoogte): 0 km tot 3 km
- Medium altitude (gemiddelde hoogte): 3 km tot 9 km
- High altitude (Hoge hoogte): 9 km en hoger
Waarom vliegt een vliegtuig zo hoog?
De reden dat vliegtuigen op kruishoogte vliegen is om een zo ideaal mogelijke tocht door de lucht te maken. Denk hierbij aan de invloed van weersomstandigheden en de grootte van het vliegtuig, die een invloed hebben op het brandstofverbruik van het vliegtuig.
Hoe hoger een vliegtuig vliegt, hoe minder ‘dicht’ de lucht is en hoe sneller een vliegtuig kan vliegen. Dichte lucht betekent dat er meer luchtmoleculen, bestaande uit zuurstof en stikstof, aanwezig zijn. Hoe dichter de lucht, hoe moeilijker het is voor een vliegtuig om er doorheen te verplaatsen. Hoger vliegen betekent dus voor een vliegtuig minder last van luchtdichtheid, waardoor het minder kracht en dus minder brandstof kost om er doorheen te vliegen.
De hoogte waarop een vliegtuig vliegt is dus ook afhankelijk van het type vliegtuig. Sommige vliegtuigen hebben een ideale kruishoogte van circa 10 kilometer hoogte, andere vliegtuigen weer een ideale kruishoogte van tegen de 12 kilometer hoogte.
De Antonov An-225, het grootste vliegtuig ter wereld, heeft ondanks zijn gewicht en grootte ook een kruishoogte van tussen de 9 en 12 kilometer.
Een andere reden voor een vliegtuig om hoger te vliegen is het vermijden van lastige weersomstandigheden. Op grotere hoogtes heeft een vliegtuig hier minder last van. Het zal dan ook minder last hebben van turbulentie, waarbij het vliegtuig op en neer geschud wordt door stijgende lucht of wind. Onweersbuien zijn echter niet altijd te vermijden voor vliegtuigen. Deze komen zelfs voor op hoogtes van 15 kilometer.
Vliegtuigen kunnen over het algemeen wel hoger vliegen dan 12 kilometer. Ze kunnen dan echter te maken krijgen met het verlies van zuurstof en druk in de cabine en het falen van apparatuur.
Minimale vlieghoogte vliegtuig
De minimale vlieghoogte voor vliegtuigen wordt bepaald door de regering van een land. In Nederland is de minimale vlieghoogte buiten de bebouwde kom ongeveer 150 meter. Binnen de bebouwde kom is de minimale vlieghoogte ongeveer 300 meter boven het hoogste punt van de stad. Voor militair luchtverkeer gelden andere vlieghoogtes.
Recordhoogte vliegtuig
Bovengenoemde hoogtes gelden dus vooral voor passagiersvliegtuigen, transportvliegtuigen en kleinere sportvliegtuigen. Er zijn echter vliegtuigen, zoals straaljagers en spionagevliegtuigen, die veel grotere hoogtes kunnen bereiken.
In 1977 bereikte Alexsandr Fedotov in een MIG-25 een hoogte van 37,65 kilometer. Fedotov werd hiermee jarenlang de officiële recordhouder, ondanks dat andere vluchten grotere hoogtes bereikten.
Zo bereikte Joseph Albert Walker in een X-15 in 1963 al een hoogte van 107,7 kilometer.
In 2004 zette Brian Binnie in de zogeheten SpaceshipOne het record op een hoogte van maar liefst 112,01 kilometer.
Leuk! Veel gehad voor mn spreekbeurt thx
Hoelang duurt het voordat een vliegtuig de grond raakt als hij van 10 km hoogte loodrecht naar beneden vliegt (neem ook de terminale snelheid mee in je antwoord) thx
Dat hangt af van het gewicht van het vliegtuig lijkt me
Is inmiddels toch al een beetje veranderd, me dunkt. Op flightrader24 zijn er toch een aantal vliegtuigen, die de 40.000 voet halen.
Lijkt me een zéér dubieuze vraag !! Als hij tien kilometer hoog zit, en hij ‘vliegt’ 10 kilometer naar beneden, dan is het eenvoudig: hij valt als een steen, dat kan je overigens geen vliegen meer noemen….. Is ook een beetje een creepy vraag. Ik snap hem eigenlijk niet goed. Je kan zoiets toch geen ‘vliegen’ meer noemen ?? Dat is gewoon vallen, en na een bepaalde tijd neemt die valsnelheid niet meer toe, daar bestaan verschillende artikels over..
Had graag ook wat meer uitleg gezien over de verschillende ‘verdiepingen’ in de luchtvaart: low, mid en high altitude….