Koud douchen is gezond: voordelen van een koude douche

koude douchen

In dit artikel lees je meer over koud douchen. Is het gezond? Wat zijn dan de voordelen? Wat terugkomt in dit artikel:

Is koud douchen gezond?

Koud douchen is gezond. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam. Volgens dit onderzoek heet het nemen van een koude douche een positief effect op de gezondheid ¹. Het nemen van een koude douche zou effect hebben op het afweersysteem, waardoor een ziekte door proefpersonen als minder erg wordt ervaren én minder lang voortduurt. Het onderzoek werd gehouden onder maar liefst 3.000 vrijwilligers.

De onderzoekers waarschuwen hierbij wel dat koude douches voor mensen met ernstige gezondheidsklachten niet altijd aangewezen zijn. Het onderzoek werd gehouden onder gezonde mensen. Dus de bevindingen zijn met name ook van toepassing op gezonde mensen.

Het koud douchen zou net werken als sporten. Hoe vaker je het doet, hoe meer je eraan hebt. De lengte van een koude douche hoef je niet te overdrijven. Dertig seconden per dag is al goed. Maar probeer dit eens op te voeren tot enkele minuten. Je eerste overwinning van de dag! Maar let op, het is ook weer niet de bedoeling dat je geheel verkleumd onder de douche vandaan komt.

Er zijn dus veel mensen die zweren bij een koude douche. En dat is niet voor niks. Wim Hof, ook wel bekend als The Iceman, zweert bij een koude douche. Hij benoemt vele voordelen welke we hieronder opsommen.

De voordelen van koud douchen

Wim Hof staat inmiddels bekend om zijn methode waarbij hij door middel van kou positieve effecten voor lichaam en geest behaalt. Over de hele wereld wordt zijn kennis ingezet om het leven van mensen positief te beïnvloeden. Vele mensen gebruiken inmiddels zijn methodes, maar ook wetenschappers zijn geïnteresseerd in zijn kennis. Vele onderzoeken worden gedaan naar de toepasbaarheid van zijn methodes. Met resultaat!

Wim Hof geeft aan dat duizenden mensen van over de hele wereld koud douchen al opgenomen hebben in in hun dagelijkse routine. Hij noemt op zijn website een aantal voordelen² die worden gemeld door mensen die regelmatig koude douches nemen. Hieronder staan ze voor je opgesomd:

Minder stress

Door het regelmatig nemen van een koude douche, wordt je lichaam een beetje belast. Dit zorgt voor het opstarten van een een proces dat ‘verharding’ wordt genoemd. Hierbij went je zenuwstelsel geleidelijk aan het omgaan met matige stressniveaus. Het verhardingsproces helpt je om het hoofd koel te houden de volgende keer dat je je in een stressvolle situatie bevindt.

Hogere alertheid

Koud douchen schudt je lichaam als het ware wakker en zorgen voor een hogere staat van alertheid. De kou stimuleert je ook om dieper in te ademen, waardoor het CO2-gehalte door het hele lichaam gaat en je je beter kunt concentreren. Koude douches helpen je dus om de hele dag scherp en gefocust te zijn. We hebben een apart artikel gewijd aan ademhaling. Lees deze ook eens als je dit interessant vindt.

Robuustere immuunrespons

Wetenschappelijke studies hebben inmiddels aangetoond dat het nemen van een koude douche de hoeveelheid witte bloedcellen in je lichaam laat toenemen. Deze bloedcellen beschermen je lichaam tegen ziektes. Onderzoekers geloven dat dit proces verband houdt met een verhoogde stofwisseling, die de immuunrespons stimuleert.

Verhoogde wilskracht

Er is een sterke geest voor nodig om lange tijd de kou van een koude douche te verdragen. Door het koud douchen in je dagelijkse routine op te nemen, versterk je dagelijks je wilskracht. Dit komt  veel aspecten van je leven ten goede. Dagelijks.

Gewichtsverlies.

Goed nieuws voor wie veel belang hecht aan een slanke lijn. Onderzoek heeft aangetoond dat koude douches (maar ook blootstelling aan kou in het algemeen), naast een directe verhoging van de stofwisseling, de vorming van bruin vet stimuleren. Bruin vet is een bepaald soort vetweefsel dat energie opwekt. Dit gebeurt door calorieën te verbranden. Koud douchen zorgt er dus ook voor dat je afvalt.

Nog meer voordelen van koud douchen

Koude douches kunnen ook helpen tegen depressies, zo is de conclusie van een onderziek in het wetenschappelijk blad Medical Hypotheses³. Het douchen met een maximale temperatuur van 20 graden kan de kans op een depressie verminderen. Onderzoekers vermoeden dat door koude sensoren in de huid, de hersens van een mens veel elektrische signalen kunnen ontvangen. Hierdoor zou je brein ‘noradrenaline’ aanmaken, dit is een hormoon dat depressie tegen zou kunnen gaan. Daarnaast wordt er bij koud douchen meer endorfine in het bloed gemeten. Endorfines kunnen fijne gevoelens opwekken.

Koud douchen na het sporten

Koud water is een middel dat sporttherapeuten al langer inzetten als behandeling tegen spierpijn bij atleten. Koud douchen zou ervoor kunnen zorgen dat sporters na een grote inspanning minder spierpijn hebben. Theorieën hierover zeggen dat een koude douche de temperatuur verlaagt van zowel huid als spieren. Hierdoor vernauwen je bloedvaten en voel je minder pijn en kunnen zwellingen afnemen. Wanneer je onder een koude douche stapt en je bloedvaten vernauwen, vloeit het bloed weg en worden overtollig melkzuur en ook andere ‘afvalstoffen’ afgevoerd.

Bronnen:

  • Buijze GA, Sierevelt IN, van der Heijden BCJM, Dijkgraaf MG, Frings-Dresen MHW (2016). The Effect of Cold Showering on Health and Work: A Randomized Controlled Trial. PLoS ONE 11(9): e0161749. doi:10.1371/journal.pone.0161749.
  • www.wimhofmethod.com
  • February 2008, Medical Hypotheses 70(5):995-1001
Beoordeel dit artikel, wij zijn benieuwd naar jouw mening!
[Aantal beoordelingen: 2 Gemiddeld: 5]

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *