Meditatie: Wat is mediteren en hoe kun je mediteren?

Wie er nog niet veel in aanraking mee is geweest denkt bij het horen van het woord mediteren al gauw aan het boeddhisme. Het was ook Gautama Boeddha die al circa 2400 jaar geleden wees op het belang van mediteren voor een goed en gezond leven. Je hoeft echter geen boeddhist te zijn om te kunnen mediteren. Mediteren wordt door aanhangers van verschillende geloofsovertuigingen gedaan en zelf een grote groep wetenschappers dragen meditatie hoog in het vaandel.

Wat gebeurt er in je hersenen als je mediteert?

Tijdens de meditatie treden zogeheten gamma-golven op in je hersenen. Deze gamma-golven worden voortgebracht door specifieke neuronen in de hersenschors. De hersenschors heeft als functie het interpreteren en verwerken van informatie die uit de rest van het lichaam komt. De gamma-golven in de hersenen beïnvloeden de delen in de hersenen die richting van aandacht regelen. Simpel gezegd: Mediteren zorgt er voor dat jij meer controle krijgt over de richting waar jou aandacht naar toe gaat. Je ventrolaterale prefrontale cortex wordt door het mediteren beïnvloed. Dit deel van de hersenen zorgt ervoor dat gedachten niet achter elke prikkel aangaan en remt de angst- en pijncentra.

Wat is het resultaat van mediteren?

Doordat mediteren je leert je aandacht te sturen naar waar je zelf wilt wordt je naarmate je vaker mediteert steeds minder beïnvloed door gedachten die onvrijwillig je hoofd binnen komen en die je gesteldheid negatief beïnvloeden. Je leert jezelf zo beter te concentreren op datgene waar je op dat moment mee bezig bent zonder door andere gedachten afgeleid te worden. Mediteren lijkt dus niet alleen belangrijk te zijn voor zij die spiritueel verlicht willen worden, maar voor ieder ander mens die een productief leven wil leiden waarin hij of zij sterker in zijn schoenen staat zonder beïnvloed te worden door overbodige gedachten.

mediteren2

Hoe mediteer je?

Er zijn veel manier om te mediteren. Zo is het mogelijk om te mediteren middels een (eigen gemaakt) ritueel waardoor je makkelijker in de juiste toestand komt zodat je succesvol kan mediteren. De meest gebruikte meditatietechnieken zijn die waarbij men zich concentreert op de ademhaling of waarbij een mantra (betekent: bevrijding door beheersing van de geest) wordt gebruikt. Een mantra is een woord of uitspraak die tijdens het mediteren continu herhaald wordt (hardop of in de gedachte). Degene die het gebruikt bij de meditatie kan zich hierop concentreren zodat deze in toestand van diepe meditatie kan komen. Bij de techniek waarbij alleen de ademhaling wordt gebruikt concentreert degene die mediteert zich dus niet op een mantra maar alleen op het in- en uitademen. Ook hierdoor kan diegene in diepe meditatie komen. Men wil bij het mediteren streven naar een gedachteloze toestand waarbij alleen geconcentreerd wordt op de mantra of ademhaling en elke andere gedachte die voorbij komt ‘geobserveerd’ wordt in plaats van dat de persoon zich met de gedachte identificeert,  om vervolgens weer te kunnen concentreren op de mantra of ademhaling.

Hieronder leggen wij je in zes stappen uit hoe je gemakkelijk zelf kunt mediteren:

  1. Zorg dat je in een stille ruimte bent of in een rustgevende omgeving waar je niet afgeleid kunt worden. (Niemand die binnen komt en telefoon uit of stil)
  2. Zorg dat je comfortabele kleding aan hebt zodat je ontspannen een meditatiehouding kan aannemen.
  3. Neem een meditatiehouding aan die voor jou het meest comfortabel aanvoelt. (De drie meest toegepaste houdingen zijn: Zittend in de lotushouding, rechtop zittend op een stoel of bank, of liggend. Bij alle drie de houdingen zijn de handen open en wijzen de handpalmen naar boven, waarbij in de lotushouding de handen in de schoot rusten en bij de zittende of liggende houding de handen zich ontspannen naast het lichaam bevinden)
  4. Sluit je ogen. (Eventueel kan er worden gemediteerd met rustgevende muziek of klanken.)
  5. Leeg je hoofd van al je gedachten en concentreer je op je ademhaling. Adem goed in door je neus en adem goed uit door je neus of mond. Zodra je gedachten je weer afleiden van je ademhaling, wordt hier van bewust.  Analyseer of beoordeel deze gedachten niet maar herken alleen dat je deze gedachten hebt (zie jezelf denken) en concentreer je weer op je ademhaling
  6. Herhaal dit gedurende ongeveer 15 tot 40 minuten. De duur van een meditatie is voor ieder persoon anders. Als je voelt dat je klaar bent met je meditatie open je je ogen en zal je lichaam volledig ontspannen zijn.
mediterenlotushouding

Een man in de bekende lotushouding

Je zal merken dat het niet makkelijk is om volledig succesvol te kunnen mediteren. Realiseer je dat het , vooral voor beginners, erg moeilijk is om in een volledig gedachteloze toestand te komen, maar dat het juist om de oefening gaat van het sturen van je aandacht naar je ademhaling in plaats van zaken die er op dat moment niet toe doen. Door regelmatig te mediteren zal je merken dat ook in het dagelijks leven het sturen van aandacht naar de gewenste dingen voor jou gaandeweg makkelijker wordt.

Beoordeel dit artikel, wij zijn benieuwd naar jouw mening!
[Aantal beoordelingen: 3 Gemiddeld: 5]

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *