Slaapmeditatie – Meditatie voor het slapen gaan

slapen meditatie

Voor veel mensen kan slaapmeditatie een oplossing zijn voor slaapproblemen. Ze komen moeilijk in slaap of slapen onrustig. Hun geest en lichaam zijn vaak te onrustig en gespannen. Heb jij ook moeite met goed in slaap te komen? Lees dan hieronder hoe je kunt mediteren in bed voor het slapen gaan, om je lichaam en geest te helpen ontspannen en in slaap te vallen.

Als je nog niet bekend bent met mediteren dan is het handig om eerst dit artikel te lezen: Wat is mediteren? 

De hieronder in stappen beschreven slaapmeditatie is erg makkelijk uit te voeren en is aan te raden voor eenieder die last heeft van ‘racende’ gedachten op het moment dat het de bedoeling is te gaan slapen.

Slaapmeditatie

Stap 1

Nadat je jezelf gereed hebt gemaakt om in bed te stappen, ga je op bed liggen op je rug met je hoofd en nek goed ondersteunt door je kussen. Leg je armen ontspannen naast je lichaam met een klein beetje ruimte tussen je armen en je lichaam. Lig met je voeten uit elkaar, maar spreid je benen niet te ver. Zorg dat je op een zo ontspannen en natuurlijk mogelijke manier op je rug ligt.

Stap 2

Sluit je ogen.

Stap 3

Haal een aantal keren goed adem over je buik. Om te leren om goed over je buik adem te halen lees het artikel  ademhalingsoefeningen. Adem diep in door je neus en goed uit door je mond. Nadat je goed door je neus heb ingeademd houd je enkele tellen je adem vast, voordat je weer uitblaast. Herhaal dit 10 keer.

Stap 4

Nadat je de hierboven beschreven ademhalingsoefening hebt gedaan is het tijd om je aandacht te richten op je lichaam. Ga met je aandacht naar je tenen. Je blijft hierbij dus stilliggen en rustig doorademen. Wordt bewust van het gevoel in je tenen. Begin bij je kleine teen van je rechtervoet. Wordt bewust van het gevoel in je teen. Ga zo al je tenen rustig langs, tot en met je grote teen. Ga daarna met je aandacht naar de tenen van je andere voet. Besteed per teen een aantal seconde van je aandacht. 

Stap 5

Als je al je tenen op deze wijze hebt ‘gevoeld’, richt je je aandacht op je linkervoet. Wordt bewust van het gevoel in je voet. Voel je de energie die door je voet stroomt? Besteed weer een aantal seconden aan je voet.

Stap 6

Als je je voet hebt gehad ga je met je aandacht naar boven naar je enkel. Besteed daar op dezelfde wijze aandacht aan. Na je enkel ga je verder naar boven naar je onderbeen en langzaam naar je bovenbeen. 

Stap 7

Als je je linkerbeen gehad hebt doe je hetzelfde met je rechtervoet en je rechterbeen.

Stap 8

Nadat je je benen aandacht hebt geschonken doe je hetzelfde bij je armen. Begin bij je vingers, naar je handen, je polsen, je onderarmen en uiteindelijk je bovenarmen.

Stap 9

Nu is je romp aan de beurt. Begin bij je geslachtsdelen en je billen en vervolg zo weer met je aandacht langzaam het pad naar boven, tot aan je nek/keel.

Stap 10

Als laatste deel van de slaapmeditatie zijn je nek, keel en hoofd aan de beurt. Ga langzaam met je aandacht langs alle delen van je hoofd en wordt bewust van wat je voelt. Eindig met het verlaten van je aandacht door het bovenste gedeelte van je hoofd.

Nog steeds wakker na de slaap meditatie?

Het is niet erg als je na stap 10 nog niet in slaap bent gevallen! Je bent nu in ieder geval een stuk meer ontspannen dan voordat je begon met de slaapmeditatie. Begin na stap 10 gewoon weer bij stap 1 en herhaal de oefening. Je kan de meditatie zelf variëren door bijvoorbeeld met je aandacht wat langer bij bepaalde lichaamsdelen te blijven. Ervaar wat je voelt, zonder er over na te denken.

Slaap lekker!

Beoordeel dit artikel, wij zijn benieuwd naar jouw mening!
[Aantal beoordelingen: 3 Gemiddeld: 5]

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *