Wim Hof ademhaling

De laatste jaren heeft Wim Hof en de Wim Hof-methode meer aandacht gekregen van geïnteresseerden en wetenschappers. Een aantal wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat de Wim-Hof ademhaling methode allerlei voordelen heeft voor lichaam en geest. In dit artikel leggen wij je uit wat de voordelen zijn van de ademhalingstechniek van Wim Hof en hoe je deze moet uitvoeren.

Wim Hof-methode

Wim Hof ontdekte dat hij zijn lichaam en geest kon sterken door het regelmatig uitvoeren van een combinatie van ademhalingsoefeningen en blootstelling aan kou. De kou zou een voordelig effect hebben op het immuunsysteem en de bloedsomloop. Wim Hof liet zich sterk beïnvloeden door tummo-meditatie; een eeuwenoude meditatie techniek, die door Tibetaanse boeddhistische monniken wordt gedaan, waarbij de combinatie van blootstelling aan kou en de juiste ademhalingstechniek een positieve invloed hebben op de fysieke en geestelijke gezondheid van de beoefenaars. 

De juiste manier van ademhalen zou er tevens voor zorgen dat het lichaam in een staat komt waarbij het uit zichzelf warmte weet te  ‘genereren’, wat het trotseren van ijzige kou mogelijk maakt en tevens allerlei gezondheidsvoordelen heeft. 

Beoefenaars van de Wim Hof methode doen daarom regelmatig de Wim Hof ademhalingstechniek en combineren dit regelmatig een koude douche te nemen en/of in een bad met koud-/ijswater te gaan.

Let op: de ademhalingstechniek en de het nemen van een koude douche/bad wordt niet tegelijk gedaan. Dit kan namelijk gevaarlijk zijn.

Wat zijn dan precies de voordelen van de ademhalingstechniek van Wim Hof? Hieronder leggen wij het je uit.

Voordelen Wim Hof ademhaling

Het eerste voordeel is dat het je autonome zenuwstelsel zou beïnvloeden. Waar men altijd dacht dat het zenuwstelsel ‘autonoom’ (d.w.z: zelfregulerend) was, blijkt nu uit enkele onderzoeken dat dit niet zo is.  Door de juiste ademhalingstechnieken toe te passen kan je je autonome zenuwstelsel beïnvloeden.

Het zenuwstelsel kan je ondervelen in je sympatische zenuwstelsel en het parasympatischezenuwstelsel. Het sympatische zenuwstelsel zorgt voor activiteit in je lichaam en het aanzetten tot handelingen. het parasympatische zenuwstelsel zorgt ervoor dat je kan ontspannen en herstellen. 

Veel mensen ervaren veel druk en stress en zijn continu bezig, zonder dat zij hun lichaam rust en herstel gunnen. Vaak wordt door een verkeerde levensstijl hun slaap ook negatief beïnvloed, waardoor het lichaam ‘s nachts niet genoeg tot rust komt. Het lichaam zal hierdoor minder goed gaan functioneren.

Doordat je tijdens de ademhalingstechniek van Wim Hof schakelt tussen je sympatische en je parasympatische zenuwstelsel, train je ze om ze naar eigen hand te zetten, waardoor ze buiten de ademhalingsoefeningen om op het juiste moment hun werk kunnen doen. Dit zorgt ervoor dat je een gezond en actief lichaam krijgt, die zich beter weet te herstellen op momenten van rust.

Daarnaast zorgt het ervoor dat je genoeg zuurstof binnenkrijgt en koolstofdioxide uitblaast. Door stress en drukte hebben veel mensen een verkeerde ademhaling, waardoor het lichaam niet genoeg energie door zuurstof binnenkrijgt en koolstofdioxide (afvallucht) kwijt raakt. Dit heeft negatieve invloed op de bloedsomloop en daarmee op het gehele lichaam. Goed ademhalen is belangrijk. Door goed te leren ademen en regelmatig de Wim Hof-techniek te doen krijgt het lichaam de juiste energiebalans en gaat het beter functioneren. 

Maar, hoe doe je de Wim Hof ademhaling dan? Hieronder leggen wij stap voor stap uit hoe je veilig de techniek kan doen.

Hoe doe je de Wim Hof ademhalingstechniek?

Hieronder leggen we uit hoe je de ademhalingstechniek van Wim Hof moet uitvoeren. Doe de oefening op een lege maag en altijd in een veilige omgeving. Het laatste is belangrijk, omdat je tijdens de oefening licht in je hoofd kan worden.

Doe de oefening dus NIET in het zwembad, de zee, tijdens het autorijden, staand of lopend, etcetera. 

Zorg dus dat je veilig thuis op de bank of op bed zit of ligt als je de ademhalingsoefening uitvoert. 

Vervolgens:

  1. Adem je diep in door je neus of mond. Zorg dat je longen goed gevuld zijn. Dit kan je doen door ervoor te zorgen dat tijdens het inademen eerst je buik boller wordt en vervolgens je borst een beetje naar voren komt. Dit geeft aan dat je longen goed met lucht gevuld zijn. Het inademen mag vrij krachtig worden gedaan.
  2. Adem uit door je mond. Forceer de ademhaling niet, maar laat de lucht na het diep inademen gewoon vanzelf uit je lijf stromen. Door de lucht er niet zelf uit te duwen zorg je ervoor dat er nog een klein beetje lucht in je longen achterblijft. 
  3. Herhaal dit ongeveer 30 keer.
  4. Laat de laatste keer dat je uitademt de lucht weer vanzelf uit je lijf stromen. Als de uitademing stopt, adem dan niet opnieuw in.
  5. Blijf zitten of liggen zonder opnieuw in te ademen, totdat je lichaam aangeeft dat je weer zuurstof nodig hebt.
  6. Adem dan weer goed diep in en houdt de adem ongeveer 15 seconden vast. 
  7. Probeer als het ware de zuurstof in je lichaam te ‘duwen’, doormiddel van het aanspannen van de spieren in je lichaam. Hierdoor verspreidt de zuurstof zich goed over je lichaam.
  8. Herhaal de ademhalingsoefening nog drie keer. 
  9. Nadat je de ademhalingsoefening hebt gedaan, blijf je nog even rustig zitten of liggen, voordat je opstaat. 

Het is heel normaal om een beetje draaierig te worden tijdens de oefening. Daarom is het van belang om de Wim Hof ademhalingstechniek altijd in een veilige omgeving te doen. Je zal al na de eerste keer merken dat het een positief effect heeft op je lichaam. Door de ademhalingstechniek regelmatig te doen zal je je beter gaan voelen en meer ontspannen. Op de lange termijn zal je lichaam een stuk gezonder worden. 

Beoordeel dit artikel, wij zijn benieuwd naar jouw mening!
[Aantal beoordelingen: 3 Gemiddeld: 5]

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *